יום חמישי, 17 באוגוסט 2017

אבנים בכיס המרה

אבנים בכיס המרה

גורמים שונים יכולים להביא להיווצרותם של אבנים בכיס המרה כמו: משקעי שומן וחלבונים אשר מתגבשים והופכים למוצקים בכיס המרה עצמו. אבנים אלו עשויות לגרום לבעיות רבות, החל בדלקת בכיס המרה ובלבלב ועד לצהבת. במקרים מסוימים אף יהיה צורך בכריתת הלבלב או כיס המרה בעקבות כך. כל אלו יכולים להימנע על ידי טיפול מוקדם ויעיל, אשר יתאפשר על ידי זיהוי הסימפטומים והתסמינים הנגרמים בשל היווצרות אבנים בכיס המרה.

אבנים בכיס המרה גורמות לחסימה בדרכי המרה. אך במידה והאבנים זעירות הרי שעם הזמן מיצי המרה ידאגו לפרק אותם והם יסתלקו בדרכי השתן. אך כשאבנים בכיס המרה מתפתחות לגודל היכול להגיע למספר סנטימטרים, יופיעו תסמינים כמו: תקפי כאב בחלקה העליון של הבטן מצד ימין, בעיקר לאחר האוכל, בחילות והקאות, הזעות, חוסר תיאבון, רגישות למגע באזור כיס המרה, סימני צהבת ראשונים, צמרמורות, חום, כאבים עזים בזמן נשימה ועוד.

מאחר וכיס המרה פעיל כחלק ממערכת העיכול הרי שאבנים בכיס המרה ישפיעו ויכאיבו לסובל מהם בעיקר לאחר ארוחה. הכאב יהיה ממושך ומטריד בגלל עבודת כיס המרה כחלק ממערכת העיכול.

על מנת לאבחן ולזהות אבנים בכיס המרה ואת גודלן והבעיות הפריפריות, ניתן לבצע באמצעות בדיקת אולטרא סאונד פשוטה או MRI או בדיקה אנדוסקופית באמצעות מצלמה זעירה המוחדרת לגוף ולצילום מקרוב.

אבנים בכיס המרה


כחלק מהטיפול באבנים בכיס המרה, יינתן טיפול תרופתי ותזונה נכונה, כשבשלבים מתקדמים יותר, ניתן לבצע תוך כדי הבדיקה הפולשנית ריסוק האבנים בתהליך האנדוסקופי. כאשר רק אם אין ברירה יתבצע ניתוח כריתת כיס המרה.
 אבנים בכיס המרה? לא תמיד ניתוח היא הדרך היחידה לפתרון הבעיה. במקרה של אבנים בכיס המרה ובצינור המרה הראשי אין מקום לנתח אלא ראשית יש לשלוף את האבן מצינור המרה     ורק אז לבחון את הצורך בניתוח.  ואת סוג הטיפול המומלץ בהתחשב בנתונים האישיים של המטופל ובהיסטוריה הרפואית שקדמה למצב הנוכחי.

פרופ' שלמה ללצ'וק הינו רופא כירורג בכיר ובעל ידע וניסיון בטיפול באבנים בכיס המרה וניתוחים אלו. במקרים הדורשים ניתוח ולאחר בדיקה יסודית ומעמיקה של פרופ' ללצ'וק, תתקבל החלטה לביצוע ניתוח כריתת כיס המרה ובכך לחסל את המפגע. כיום את רוב רובם של החולים, מנתחים בשיטה הלפרוסקופית ("לייזר"), כלומר - בהרדמה כללית, דרך 4 חורים כורתים את הכיס ולמחרת משתחררים הביתה. השיטה הזו מצליחה ב- 96% מהמקרים, אך עדיין ביתר המקרים יש לפתוח את חלל הבטן בשיטה שפעלו בעבר. השיטה מלווה במעט מאד סיבוכים.


בכל מקרה בו אובחנתם כסובלים אבנים מכיס המרה, הנכם מוזמנים להתייעצות ובדיקה מקצועית אצל פרופ' שלמה ללצ'וק ולקבל החלטה משותפת לטיפול והמומלצת ביותר בהתחשב במצב הסטטי של האבנים, מצב כללי של כיס המרה עצמו, היסטוריה רפואית של החולה ועוד פרמטרים נוספים שיקבעו בסופו של דבר את הטיפול הנכון ובאחוזי הצלחה מושלמים ככל שניתן. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה