יום שני, 27 בנובמבר 2017

סרטן המעי הגס - גילוי מוקדם

סרטן המעי הגס 

סרטן המעי הגס הוא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל ואופיינית לגיל המבוגר. המחלה מופיעה בשכיחות דומה בנשים וגברים, כאשר גיל האבחון הממוצע הינו בין 60-70 שנה. בשנים האחרונות נרשמת ירידה בתחלואה וגילוי בשלב מוקדם של מחלה, נתון שהכפיל את עצמו מהעשור הקודם, אותו אנו מייחסים לעלייה במודעות הציבור בביצוע בדיקות לגילוי מוקדם.

הגורמים האפשריים לסרטן המעי הגס קשורים לגיל, תזונה לקויה, היסטוריה משפחתית של המחלה, גידול שפיר קודם במעי או מחלת מעי דלקתית, מוטציות גנטיות מסוימות וגם אורחות חיים כגון: השמנה, חוסר פעילות גופנית, תזונה עתירת שומן ודלת סיבים, עישון וצריכת אלכוהול. הסימנים לסרטן המעי הגס כוללים שינויים בפעולות המעיים (שלשול ועצירות לסירוגין), לעיתים דימום מפי הטבעת (תוכן אדום עד שחור), מצבי אנמיה, כאבי בטן עם/בלי נפיחות בבטן.

סרטן המעי הגס


בדיקות ראשוניות לאבחון סרטן המעי הגס הם לרוב צואה לדם סמוי, קולונוסקופיה, בדיקות דם וצילום בריום. בחשד יישלח החולה ל CT, PET-CT, MRI -, בדיקת סמנים אונקוגנים בדם ובדיקה פתולוגית של הגידול להגדרת המחלה והגידול: סוג התאים, התמיינות, עומק, חדירה לאיברים סמוכים. בשלב מתקדם, תבוצע גם בדיקה גנטית.

הטיפול המועדף הוא ניתוח להסרת הגידול ולעיתים גם טיפול כימותרפי משלים כטיפול מונע חזרת מחלה. ההחלטה אם לבצע כימותרפיה נקבע על פי דירוג המחלה, כאשר במחלה בשלב ראשוני אין צורך בכימותרפיה, אבל בשלב השני שהמחלה חדרה לשכבות דופן המעי ללא בלוטות לימפה נגועות, תבוצע בדיקה ולפי תוצאות הבדיקה המעריכה את סיכוי חזרת הגידול  ל- 3 שנים הבאות, יוחלט אם לתת טיפול כימותרפי.

במחלה מפושטת ושנוצרו גרורות, יש לבצע כריתתן. כריתת הגרורות באמצעות ניתוח היא האופציה היחידה לריפוי בקרב חולי סרטן המעי הגס גרורתי. חולים שלא ניתן לנתח יטופלו בטיפול תומך, המיועד להארכת החיים. במהלך השנים האחרונות חלה התקדמות עצומה בטיפולים ובאסטרטגיות טיפוליות חדשות. שילוב של טיפול כימותרפי וביולוגי, כריתה מלאה של גרורות כבדיות, ביצוע ביומרקרים דרך דם ונוזל כדי לאפיין את הגידול ולהציע טיפולים ממוקדי מטרה, כל אלו, העלו משמעותית את שיעורי ההישרדות מהמחלה בקרב חולים עם גרורות.



אם נבדקתם כבר ואובחנתם בחשד לסרטן המעי הגס, חשוב לקבל ייעוץ וחוות דעת נוספת בטרם מנתחים או מטפלים. פרופ' שלמה ללצ'וק כירורג ומנתח בכיר בעל ניסיון וותק מוכח מעל 35 שנה, מציע פתרון מקצועי ללא ניתוח בשלב הראשון ובכלל לכאלה שניתן לרפאם ללא שלב הניתוח.
לדעת פרופ' שלמה ללצ'וק ניתן לרפא חולים וכאלה שיש חשד לגביהם לחלות בסרטן המעי הגס, בעזרת בדיקה המכונה קולונוסקופיה ובה ניתן להוציא גידולים שפירים ולא סרטניים המכונים פוליפים. על כן חשוב להיבדק ולהיוועץ בשנית.
פרופ' שלמה ללצ'וק טוען כי גם כשהגידול מתגלה בשלביו הראשונים רוב החולים יבריאו. שהרי גם במצבים ניתוחים כירורגיים אחוזי ההצלחה גבוהים וגם תהליך ההחלמה בדרך מהיר ומלא כך שלא יפגע באיכות החיים בהמשך. בכל חשד או אבחנה ראשונית, הנכם מוזמנים לייעוץ נוסף וקבלת החלטה משותפת ביחד עם פרופ' שלמה ללצ'וק על דרך הטיפול המתאימה ביותר עבורכם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה