יום ראשון, 18 ביוני 2017

הרניה – הרקע, סימנים ודרכי טיפול

הרניה – סימנים ודרכי טיפול

רבים מכנים זאת הרניה בשמה הלועזי ושמות נוספים ניתנו לתפועה זו כמו בקע ושבר פנימי. כולם מדברים בעצם על תופעה המופיע בגופנו ושיש לה השלכות על תפקוד רגיל של גופנו. בעולם הרפואה ההרניה נמצאת בקבוצת הפגיעות הכירורגיות והטיפול בה ניתן לפתרון באמצעות ניתוח כירורגי שעליו אדבר בהמשך.

להרניה מספר סוגים וכולם מתרכזים בדרך כלל באזור הבטן ולעיתים גולשים לאברים אחרים כמו המפשעות. באופן כללי הרניה הסימנים הראשונים להרניה מלווים בכאבי בטן עליונה, תחושות של צריבה, צרבות, צרידות, בחילות וכאבי גרון. עדיין אין זה אומר שהמדובר בהרניה יתכן אף שזה קורה מתופעות רפואיות אחרות. כשהרניה כבר מופיע בגופנו ניתן לראות אותה ויזואלית כי היא משנה את מבנה גופנו ויוצר מעין בליטות מוזרות ובמקומות לא צפויים.

למעשה הרניה מופיע בעקבות פעולה קיצונית שעשינו ואפילו בתת מודע. היא גורמת  לפריצה של איברים פנימיים לצאת ממקומם הטבעי בו הם ממוקמים ולנוע לכיוון איברים פנימיים אחרים. במצב כזה עלולים להיווצר בעיות של זרימת דם, לחץ ונמק של איברים פנימיים אחרים ולסכנה ממשית.

קיימים מספר סוגים של הרניה כאשר הטיפול הראשוני בכולם כבסיס הינה תזונה נכונה והימנעות מהרגלים מסוימים כמו הרמת משאות מאמץ פיזי מוגבר ואפילו ספורט הדורש מאמץ. סוג זה של טיפול טבעי ניתן לטיפול בהרניה סרעפתית. זו הרניה קלה יחסית שהרי מדובר בתזוזה של הוושט והקיבה העליונה לכיוון הסרעפת ולכן לא תמיד נדרשים לניתוח.

לעומת זאת יש הרניות חמורות בקבוצת הרניה סרעפתית בה איברים של הבטן והוושט פורצים לחלל החזה ועלולים ליצור נמק וליקוי בזרימת הדם. מצב זה דורש ניתוח מידי להחזיר מצב לקדמותו.
הרניה נוספת היא הרניה טבורית יש כזו מולדת ועוברת עם הזמן ויש כזו הנרכשת לחץ האיברים בבטן מתרכז באזור הטבור והדבר יוצר לחץ והסימנים מאד דומים. במצב כזה לא יהיה מנוס מניתוח. הרניה טבורית שכיחה אצל נשים בהריון ואצל גברים שעלו במשקל משמעותי. סימנים נוספים שעלולים לגרום להרניה טבורית הם: עישון, שיעול כרוני, מאמץ פיזי קיצוני, התאמצות יתר במתן צרכים וכו'. לעת זקנה הרניה טבורית יכולה להופיע כאשר שרירי הבטן רפיים ואין אחיזה מושלמת לאיברים הפנימיים. להרניה זו שתי פתרונות ניתוח פתוח או ניתוח לפרוסקופי כלומר ללא תפרים והכל בשליטה מול מחשב.

ההרניה האחרונה היא ההרניה המפשעתית או הירכית. זו הרניה שבה בדרך כלל פורץ המעי הדק לאזור המפשעות. לדופן הבטן נקודת חולשה אחת באזור המפשעות והאשכים בנקודה זו עוברים הרבה כלי דם אשר מחלישים את הדופן והסיכוי לפריצת המעי הדק עולה. הסימנים לתופעה זו כאשר עדין אינה נראית לעין הם: לחץ באזור המפשעות, צריבה, כאב, נפיחות ואי נוחות. לעיתים קיימים גם סימנים של חום גבוהה, הקאות, בחילות אדמומיות של המקום וכאבים. גם בסוג זה של הרניה הטיפול הינו באחד משני סוגי הניתוח שציינו לעיל.

 עם התפתחות הטכנולגיה בכלל ועולם הרפואה בפרט התפתחה דרך הטיפול בכל סוגי ההרניה הקיימים. כיום ועל אף הקשיים האינדיבידואלים אצל כל חולה בנפרד ובהתחשב במצבו הרפואי, ניתן לחסוך ניתוחים פתוחים ואשפוז מיותר. היום בשיטות הניתוחים המבוססים על פלישה של סיב אופטי ניתן לתקן כל הרניה כמעט ולאחר הטיפול לשחרר הביתה כמעט וללא כאבים.

פרופסור שלמה ללצ'וק, מנתח כירורגי בעל רקורד עשיר וטיפולים מסוג זה של הרניות מבצע זאת במסגרת בית החולים ביעילות מרבית ובתוצאות מרשימות ביותר.

הרניה כיום קלה לטיפול יותר מאי פעם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה