יום ראשון, 11 ביוני 2017

סרטן השד – התופעה והדרכים לפתרון

סרטן השד דרכי הטיפול

סרטן השד הוא הסרטן הראשון בשכיחותו כגורם תמותה בנשים מכל קבוצות האוכלוסייה בישראל, מה שלא מפתיע כי קיים קשר ישיר בין שיעורי ההיארעות לשיעורי התמותה. אמנם ישנו אחוז קטן מאד יחסית שהתגלו סרטני שד אצל גברים אבל עיקר הימצאות התופעה/מחלה קיים אצל נשים. נתון נוסף בא להבחין בין שני סוגי סרטן השד. סרטן השד הלא פולשני ולעומתו הסרטן הפולשני.

חשוב להבין, כי מבנה השד הינו איבר בגוף האישה בו נמצאת מערכת של מנגנון יצירת חלב והמשולבת בין אונות המייצרות את החלב וצינורות המובילים את החלב ומתנקזות באזור הפטמה. הרור כי אבחנה של סרטן השד נעשית תחילה בבדיקה ויזואלית של האישה כאשר היא חשה  בבליטה / גוש שונה ובולט בשד או לעיתים האזור מדולק ואדמומי. השלב בו מחייב לגשת את רופא הנשים להיבדק פיזית על ידו על מנת לאושש או לחזק את מה שגילתה האישה ולבצע ממוגרפיה. עם התפתחות הטכנולוגיה  ברבות הנים בדיקת הממוגרפיה ממוחשבת והתוצאות כמעט מידיות. אך גם אם אובחן גידול ויש חשד שהוא סרטני יש לקחת דגימה מהגוש ולשלוח לבדיקת ביופסיה שגם תוודא באיזו קטגוריה נמצא הגוש שומני, שפיר, ממאיר והאם הינו פולשני או שלא.

סרטן השד שאינו פולשני, הינו התרבות והתפתחות תוך התחלקות לא נורמלית של תאי השד. בדרך סוג זה מתמקד באזור צינורות החלב שהזכרנו. תאי הסרטן לא התפשטו לרקמות השומניות של השד. במצבים כאלה ניתן לרפא כמעט באופן מוחלט ובתנאי שהסרטן התגלה מוקדם באמצעות הבדיקות שציינו לעיל.

סרטן השד הפולשני, משמעותו שהתאים התמקמו מחוץ למקומם הטבעי וחדרו לחלקי גוף אחרים וכאן יש סיווג בהתאם להתפשטות של התאים הסרטניים. הסרטן חדר למערכת הדם ולכן קל לו יחסית להתפשט לחלקים אחרים בגוף. לצורך טיפול בסרטן זה יש מספר דרכים וההחלטה נובעת מקצב ההתפשטות או שניתן היה לתפוס את הסוג הזה בטרם עת.

בעיקרון תופעת סרטן השד נובעת מחוסר איזון הורמונלי ומכאן גם הסיכוי לתחלואה כזו גם אצל גברים אבל באופן מאד מינימלי. מאחר ומנגנון החלב לא קיים אצל גברים התרכזות הסרטן יכולה לקרות בפטמה ובעטרה בלבד.
דרכי הטיפול מרגע שהתגלה סרטן השד מתחלק למספר שלבים. לאחר שאובחן באופן וודאי סרטן השד ע"י רופא כירורג מוסמך ובהמלצתו יש לבצע כריתה של המקום. ובשלב השני אם במידה וצריך ילווה הטיפול בהקרנות וטיפול כימותרפי, כאשר כל זה תלוי בגודל הגידול, במצב ההתפשטות, במצב בלוטות הלימפה והמערכת החיסונית של המנותחת ובאופיו של הגוש הסרטני.
כיום בטכנולוגיה הרפואית המתקדמת הניתוח נעשה כמעט וללא תפרים וניתן גם לשקם את הצלקת לאחר מכן בניתוח קוסמטי.

פרופ' שלמה ללצ'וק  כירורג מנוסה ובעל רקורד עשיר של 35 שנות עבודה בתחום, מתמחה בניתוחי סרטן השד ומלווה את החולה עד לשיקומה המוחלט באמצעות שיטות וטכנולוגיות מהמתקדמות ביותר בעולם.

כדאי עוד היום לכל אישה לבצע את הבדיקה הבסיסית הנכללת כיום בסל התרופות ואם וכאשר התגלה גוש החשוד כסרטני ואת/ה חוששים מהניתוח ושאר הטיפול, תגיעו לפרופ' שלמה ללצ'וק שידע להתאים עבורכם ביעוץ אישי את דרכי הטיפול על הצד המקצועי ביותר ובכך להגביר את סיכויי ההחלמה ולהיפטר מסרטן השד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה