יום ראשון, 12 בנובמבר 2017

סרטן השד - גילוי מוקדם

סרטן השד

אם אובחן בגופך סרטן השד, או שאת/ה מכיר/ה אישה שחלתה בסרטן השד - חשוב שתדע/י על המחלה ועל תהליך הריפוי. סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בין נשים צעירות במדינות המערב. השכיחות שלו היא אחת מתשע, ובמקומות מסוימים אף אחת משבע נשים, וגם הגיל בו מתגלה סרטן השד יורד. לרוב, סרטן השד לא מופיעה על רקע תורשתי ברור. עם זאת, אצל אחוז מסוים מהחולות המחלה מופיעה בשכיחות גבוהה יחסית במשפחה, ואצל רבות מהן ניתן לזהות גורמים גנטיים להופעת סרטן השד בדמות גנים בודדים המגבירים מאוד את הסיכון למחלה.


החשש מפני סרטן השד, מונע מנשים רבות לקחת אחריות ולהיבדק על ידי רופא או לבצע בדיקת ממוגרפיה בגיל המומלץ. עובדה העלולה למנוע גילוי מוקדם, שבכוחו להציל חיים. כ-90% מהחולות תוכלנה להירפא, במידה והמחלה תתגלה בשלב מוקדם. גילוי מוקדם הוא האמצעי היעיל ביותר למלחמה בסרטן השד. הנשק היעיל נגד סרטן השד הוא הגילוי המוקדם. בדיקה ידנית של השד שתבוצע על- ידי רופא, מנוסה. כמו כן, יש לבצע בדיקת ממוגרפיה מגיל 50 פעם בשנתיים לנשים בסיכון רגיל. לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון, הבדיקה מומלצת מגיל 40  פעם בשנה, או בהתאם להמלצת הרופא.

סרטן השד - גילוי מוקדם

רוב הגושים בשד הינם שפירים. מרבית הגושים השפירים הינם  ציסטות. אלה הם שקיקי נוזל שמקורם בבלוטות המייצרות את החלב. סוג שכיח נוסף של גושים שפירים בשד הוא ריקמה סיבית-בלוטית. שני סוגי גושים אלה ניתנים להוצאה בקלות, במידה והם גורמים לאי-נוחות. כל ממצא בשד מחייב בדיקה וחשוב לא לדחותה. ברוב המקרים, כאמור, אין מדובר בגידול ממאיר, אך במידה וכן, גילוי מוקדם הוא המפתח לריפוי. אגב, גם גברים עשויים לפתח סרטן שד, אולם השכיחות אצלם קטנה פי 100 מזו שאצל הנשים.
חשוב שתבדקו גם את עצמכן/ם. הסימנים לחשד סרטן השד הם: שינוי בצורה או בגודל של השד, ורידים מורחבים או בולטים, גוש או התעבות, שקע או בליטה בעור, גירוד עקשני שאינו חולף, אי נוחות או כאבים בפיטמה, הפרשה דמית או שקופה, פריחה על הפטמה או מסביב לה, פטמה ששקעה פנימה לאחרונה, גוש או התעבות בזרוע, נפיחות בזרוע העליונה, נפיחות או התקשות תחת  בית-השחי.




במרפאתו של פרופ' שלמה ללצ'וק, תוכלו להיבדק ולהיוועץ בשנית אם התגלה חשד לסרטן השד בעקבות בדיקה עצמית, רופא, או ממוגרפיה ואולטראסאונד. פרופ' שלמה ללצ'וק הינו מומחה כירורגי בכל הקשור לסרטן השד ובכיסו ניסיון וותק עשיר בתחום למעלה מ-35 שנה. בתהליך הייעוץ והבדיקה וביחד עם המטופל/ת יומלצו דרכי טיפול ורק במקרים חריגים יומלץ על טיפול ניתוחי ואחרים. רוב הנשים שהתגלה אצלם סרטן השד מחלימות. אם נדרש ניתוח, הרי שהניתוח להסרת הגידול, נעשה ללא סיכונים ושימוש בתפרים ואינו גורם לעיוות וצלקות מיותרות בשד. על מנת לקבוע את דרך הטיפול יתבצעו בדיקות ועל פי הנתונים הקשורים לגודל הגידול, מצב בלוטות הלימפה, אופיו הביולוגי של הגידול, והשלב בו התגלה, יותאם על ידי פרופ' שלמה ללצ'וק הטיפול והריפוי למחלה של החולה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה