יום ראשון, 24 בספטמבר 2017

בקע

בקע

לתופעה של בקע כל אחד נותן שם אחר בקע, קילה, פקע, שבר, הרנייה. סופו של דבר לכולם פתרון אחד ניתוח בקע. בקע יכול להופיע בסרעפת, במותן, בצלקת, בטבור ועוד, אך השכיח ביותר הוא בקע באזור המפשעה. לעיתים מופיע הבקע בצד אחד ולפעמים בשני הצדדים. השכיח ביותר הוא הבקע המפשעתי.‏

בקע ככלל מדובר בדפקט בדופן של הבטן, שיכול להיווצר במפשעה, בצלקת שלאחר ניתוח או בטבור. הבקעים האלו שכיחים באוכלוסייה ומנותחים בתדירות גבוהה במחלקות הכירורגיה ברחבי הארץ. התלונות של אנשים הסובלים מבקע יכולים להיות כאבים חדים במפשעה או בבטן התחתונה, ונפיחות בשני האזורים הללו. הביטוי של הבקע בא בצורה מסיבית יותר כשהלחץ התוך בטני גדל. זה יכול לקרות אצל אנשים שעובדים בעבודות פיזיות, אצל אנשים מהשורה שמרימים דברים כבדים, ואפילו אצל מי שמתאמץ כשהוא משתעל או מתעטש. הדרך היחידה לאבחן את הבקע היא בבדיקה של רופא, שגם הוא נאלץ לעיתים להיעזר בבדיקות אולטרה סאונד ואחר כך במידת הצורך CT  או MRI  ברגע שמאבחנים בקע יש לשקול אופציה ניתוחית, שהיא הטיפול השכיח ביותר. ישנו סיכון במהלך הניתוח שהוא קטן, גם הסיכון בהרדמה הוא קטן מאוד, שמושפע בעיקר ממצבו הבריאותי של חולה. אם הבקע מסובך אז צריך כירורגים יותר מנוסים כדי לבצע את הניתוח, אבל לרוב אין בעיות.

קיימות מספר שיטות של ניתוחי בקע. בשיטה הפתוחה הקלאסית שמים רשת שמטרתה לחזק את דופן הבטן, ולעשות תיקון ללא לחץ. לעומת זאת בשיטה הלפרסקופית, שמבוצעת תמיד עם רשת, עושים שלושה חורים בדופן הבטן, ומחזקים את אזור הדפקט עצמו. מכיוון שכל הניתוחים נעשים בשימוש עם רשת סינטטית הכאב קל יחסית והחזרה לשגרה מהירה תוך מספר ימים.

בעקבות הטכנולוגיות החדשות מעולם הרפואה בכלל והכירורגיה בפרט, ניתוחי הבקע נעשים בניתוחי מהירים של רבע שעה לערך ולאחר התאוששות של רבע שעה נוספת ניתן לשחרר הביתה ללא אשפוז וימי מנוחה.

פרופסור שלמה ללצ'וק כמי שבעברו היה מנהל מחלקה כירורגית בבית החולים איכילוב וכמומחה בתחום טיפולי הבקע והניסיון הרב. יעניק לכל דורש בענייני בקע ייעוץ ובדיקה יסודית ולאור התוצאות והבדיקות יוחלט ביחד עם הפציינט על חלופות לטיפול. ובמקרים של ניתוח הבקע, יפעיל את ניסיונו העשיר בשיטת הניתוח החדשני ביעילות מרבית למען החלמה מהירה וחזרה לשגרת היומיום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה